fredag 30 december 2011

Ekonomi

Såhär på årets näst sista dag har jag gått igenom årets siffror gällande ekonomin. Jag är alltid lika duktig i början av året och håller koll på siffrorna och lägger in i kassabok och budget i excel. Men efter ett tag så glöms det bort och hinns inte med så jag får ta ett par månader åt gången. Men nu är jag i alla fall klar för hela året, hade bara fyra månader att gå igenom denna gången och det tar sin lilla tid. Kanske känns onödigt för många men jag gillar att se det svart på vitt vart alla pengarna tar vägen och hur mycket det kostar att leva en "snitt"månad. Det är mycket jobb men det är värt det i slutändan.

När jag nu ikväll fick fram snittet för en månad uträknat på året som gått så blev jag förvånad över resultatet. Den posten som gladde mig mest var helt klart el/uppvärmning som ligger på 1620 kr per månad och jag hade räknat att det skulle kosta oss ca 2200 kr. Nu vet jag inte egentligen vad som är rimligt för ett hus på 133 kvm när det gäller el och uppvärmning men jag tycket inte att 1600 kr låter så farligt eller? Känns skönt att ha detta gjort och klart innan nästa år börjar, nu börjar vi på ny kula och detta året SKA jag följa upp varje månad så jag slipper sitta som ikväll och gå igenom flera månader på en gång, ser ju bara siffror när jag stänger ögonen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar