måndag 2 januari 2012

Jul och Nyår

Julen firades i år i dagarna tre. Lillejul firades hemma hos oss (två-årig tradition) och min farmor och farfar, pappa och systrar kommer hit. Julafton firades i år som vanligt hemma hos min mormor och morfar tillsammans med min familj och mina kusiner. I år var det visserligen manfall men det är första gången. Annars har det varit någon ny varje år sedan Martin började fira jul med oss där uppe. Första året var han ny och i år var vår lille Mikael nytillskottet. Hos mormor och morfar bjöds vi på god julmat och tomten kom på besök. Det var riktigt kul att se Madelenes min när tomten kom, först var hon ganska skeptisk och blev nästan lite rädd men som tur var gick det över snabbt och hon kunde hjälpa tomten dela ut alla klapparna. Hon blev till och med lite ledsen när tomten skulle gå vidare till alla andra barnen, han skulle ju stanna hos oss tyckte hon. Juldagen firade vi jul med Martins familj och det öppnades fler klappar. Lika kul varje gång att se hur det glittrade i Madelenes ögon när hon öppnade sina julklappar.

Nyårsafton firade vi här hemma i lugn och ro tillsammans med min pappa och mina systrar samt min mormor och morfar. Eftersom det varit en minst sagt mild vinter och vi stundtals har haft +8-10 grader så bestämde vi oss för att grilla. Så det blev grillade kotletter och kycklingfilé med potatisgratäng, grönsallad och vitlöksbröd. Kan säga att det kändes konstigt att skicka ut det manliga sällskapet i vinterjackor och mörker med varsin öl i handen. Det blev kanongott men det smakade helt annorlunda eftersom man på sommaren har det varmt och skönt i uterummet när man äter och det är inte kolsvart ute. Men nu dröjer det tills grillen kommer fram igen. Efter maten och Grevinnan och Betjänten så spelade vi en omgång Monopol, det ska man inte göra med 8 personer för det tar tid, visserligen hade vi trevligt men som sagt så tog det tid. Fick pausa spelandet för att gå ut och titta på fyrverkerierna och skåla in det nya året! När vi kom in sedan så vann min morfar överlägset. Det var en trevlig kväll/natt med gott sällskap och gott att dricka, tänka sig jag drack vin. Har nu hittat ett vin som faktiskt går att dricka, vitt Tre apor! Undrar om det är lika gott nästa gång :)

Så var alltså jul och nyårshelgerna över för denna gången och vi har ett helt nytt år framför oss. Hoppas det blir ett bra år och jag hoppas min familj och mina vänner får ett bra år de med!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar