måndag 3 januari 2011

Året som gått

Summering av vårt 2010

Januari
Vi trivs inte i huset vi hyr och har fått nog av att frysa och inte känna oss hemma så vi gör ett sista desperat försök att hitta vårt eget boende. Jag kollar Hemnet en dag när jag tröttnat ordentligt och hittar huset med stort H. Ringer Martin och visar det för honom och han gillar det också, så den 7 januari åker vi på visning. Vi gillar huset båda två men det räcker ju tyvärr inte, det är mycket annat som ska falla på plats. Banken ska säga ja till ett lån och sen ska eventuell budgivning avklaras. Det var vår tur nu för allt klaffade, vi fick lånet av banken och blev ingen budgivning så huset blev vårt den 18 januari! Martin åkte på arbetsintervju i Malmö och fick nytt arbete. Budda fyller 3 år! Hela familjen blir magsjuk och stackars Madelene åker på det också, bara 2,5 månad gammal. Innan januari är slut hinner vi med att döpa lillsnuttan också.

Februari
Ordentlig vinter och en dag så var det så mkt snö så jag kom inte ut med bilen. Jag följer med pappa på hockey för första gången, Rögle spelar mot Timrå och jag blir hockeyfrälst, det var ju verkligen skitkul varför har jag inte gjort detta innan?

Mars
Martin börjar sitt nya jobb och åker på utbildning i Stockholm. Nu drar kvalserien igång och det blir ännu mera hockey. Flytten närmar sig och det flyttpackas för fullt.

April
Vi får nycklarna till huset en vecka innan flyttlasset går så pappa hjälper mig att måla om i vardagsrummet och köket så det ska vara gjort innan vi flyttar in. Den 15 april är vi officiellt husägare och den 17 april går flyttlasset och vi sover första natten i vårt egna hus, vilken magisk känsla. Nu har vi äntligen kommit hem! Madelene och jag börjar på babysim och det är hur kul som helst, hon är så duktig vår lilla tjej. Huset i Kågeröd flyttstädas och vi lämnar nycklarna till hyresvärden och det är nu ett avslutat kapitel.

Maj
Den 7 maj firar vi 3 årig förlovningsdag. Min mormor och morfar kommer ner och hjälper till lite i flyttröran. Vi blir med torktumlare så äntligen kan jag torktumla alla handdukar och lakan och äntligen luktar all tvätt gott och inte äcklig rök. Jag och Zigge åker på plojtävling i Åstorp och Zigge blir årets snabbaste hund för andra året i rad. Äntligen får jag också min efterlängtade nya telefon, min Desire.

Juni
I juni är det lugnt och skönt, inte massa måsten utan vi fixar med huset och har bådas familjer på midsommarfest.

Juli
Jag tävlar med Zigge för första gången sedan graviditeten, första tävlingen blir bjuvscupen vilken också var den sista förra året. Varmt och skönt så Madelene och jag åker till havet med min familj och alla fyra hundarna, Madelene badar i havet för första gången. Martin har semester sista veckan och min mormor och morfar kommer ner och hjälper oss att riva skorstenen.

Augusti
Martin har semester första veckan och vi fortsätter renovera på övervåningen, men allt tar mkt längre tid när vi ska göra det själva. Får fixat vårt och Madelenes sovrum med ny färg på väggarna och nytt golv. Sätter även upp ett par nya väggar, så planlösningen blir helt annorlunda där uppe. Möhippa för Monika, en riktig lyckad en med ett riktigt kul överraskningsmoment.

September
Bröllop, Monika och Henrik gifter sig i Strövelstorps kyrka. Efter ett långt sommaruppehåll så är det äntligen hockeypremiär när Rögle möter Borås. Min mormor och morfar kommer ner en söndag eftermiddag och hjälper oss få upp taklisterna i Madelenes rum så det blir klart. Fick sålt Focusen så nu har vi bara en bil men det var välbehövliga pengar till det framtida badrummet.

Oktober
Pappa och jag börjar träna på hans jobb, vi har till och med en personlig tränare. Det är en kollega till pappa som är snäll och hjälper oss. Vi tröttnar på vår lille tv i vardagsrummet och slår till på en ny när Elgiganten öppnar sin nya butik i Helsingborg. Madelene och jag åker dit och köar för att vara där när de öppnar. Vi möblerar om i datarummet och jag blir kanonnöjd. Nu har Madelene fått en fin lekhörna och massa plats att leka på. Madelene fyller 1 år den 29 oktober och jag fattar inte att hon hunnit bli så stor.

November
Madelene följer med mamma på hockey för första gången och följer det hela med spänning och massa oh.. Martin och jag firar 2 årig bröllopsdag. Det blir första advent och det ska julpyntas för första gången i vårt nya hus. Det kommer snö och den ligger kvar.

December
Zigge fyller 5 år! Det snöar massor och det får ligga kvar, vi får en vit fin jul. Men jag är som alltid ute i sista minuten och sitter och slår in den sista julklappen på självaste julafton. Vår diskmaskin kommer några dagar innan jul och nu äntligen är det slut diskat för hand. Lillejul firar vi hemma hos oss tillsammans med min familj och farmor o farfar. Julafton firas enligt tradition med Martins familj på eftermiddagen och med min släkt på kvällen. Julen är verkligen till för de små och det var jättekul att se Madelene träffa tomten och öppna sina julklappar. Nyårsafton firade vi i Strövelstorp hemma hos Monika och Henrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar