onsdag 16 februari 2011

Inskolning

I måndags började Madelene sin inskolning på dagis. Blev tyvärr inte förstahandsvalet men det går ju alltid att flytta över henne längre fram. I måndags morse var jag duktigt nervös, så många tankar och känslor som far runt inför vårt första dagis besök. Främmande människor som ska ta hand om mitt barn och jag kommer inte ha kontrollen längre, inte hela tiden i alla fall. När vi väl kom dit var Madelene lite tveksam till en början och tittade sig omkring och vill inte gå in om hon inte fick hålla mamma i handen. När vi väl kommit in och lämnat hallen så tog det inte lång stund innan hon hittade alla leksakerna och en lekkamrat som är två veckor äldre så de är jämngamla och lekte jättefint. Det såg så kul ut för han tömde ut alla leksaker på golvet och Madelene la dem i lådan igen. Fruktstunden var också spännande, sitta i en annan stol än hon var van vid hemma och äta banan, satt och flörtade vid bordet också, men så är hon ju också ett riktigt charmtroll vår lilla tjej.

Igår gick det ännu fortare att komma igång att leka och jag höll mig lite mer på avstånd och tittade på håll. Så kul att se att hon trivs och leker fint med kompisen. Under dagens fruktstund så fick jag en rundvandring av en av fröknarna och fick se de andra avdelningarna och blev sittandes i deras personalrum ett tag för att se hur hon reagerade när mamma försvann. Tur jag har min Desire för annars hade det snabbt blivit väldigt tråkigt att sitta där. Det hade gått så bra så när jag hade gått, men när hon såg mig så blev hon lite klängig ett litet tag sen fortsatte hon att leka.

Det är så mycket nytt nu med dagis och allt runtomkring att hon blir trött på ett helt annat sätt, hon är helt slut när vi kommer hem och somnar på direkten. Däremot är nätterna oroliga, hon vaknar ofta och är lite ledsen. Ibland somnar hon om av sig själv och ibland får jag gå in och ge henne nappen. Jag tror att det är på grund av att det händer så mycket på dagarna som gör att hon är lite orolig på nätterna. Det är faktiskt inte bara Madelene som är trött utan jag också för detta är ju helt nytt för mig också att lämna mitt älskade lilla barn ifrån mig.

Madelene på dagis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar