fredag 25 januari 2013

En sån fredag

Fick titta två gånger på dagens datum för det kändes som det var den 13e idag, fredagen den 13e. Men så var det ju inte, det är ju istället den 25 januari och det är löning idag. Ordning och reda pengar på fredag! Det är väl det enda bra med denna starten på dagen. Natten har varit minst sagt jobbig och sömnen har blivit totalt sönderhackad så jag var hur trött som helst när det var dags att gå upp, trodde inte jag skulle kunna ta mig ur sängen bara. Men upp kom jag och ner kom vi. Fick bytat blöja och kläder på Mikael och när jag står och ger hundarna mat så hör jag hur det låter som han plaskar i hundarnas vattenskål ute i köket. Släpper allt och rusar dit, men han har inte plaskat i skålen, han har lyft upp den och tömt ut hela innehållet på golvet. Suck, bara att hämta handdukar och torka upp alltihopa och konstatera att frysen hade klarat sig. Hade varit sju resor värre om det hade kommit under frysen och under droppskyddet, så nu hade jag tur.

När hundarna ätit sin frukost och barnen fått sitt framplockat kände jag att nu kan det kanske vara min tur att få sätta mig ner och få något i mig. Släpper ut hundarna som jag brukar en stund på morgonen och efter en stund vill de komma in i värmen. Men när jag släppte in Budda så var Zigge väck. Han kom inte när jag ropade på honom och han syntes inte till nånstans. Skit också, klär på mig jackan och skorna och beger mig in till grannen och frågar om hon kan komma in och passa barnen under tiden jag letar efter honom. Hon följer med in och Madelene som först blir lite blyg går in i vardagsrummet och sätter sig i soffan och ropar "mamma mamma Zigge är ute i trägården" Jag rusar ut och hämtar in stackaren som sitter helt förstelnad för det har fastnat bajs i rumpan på honom och står och fryser så han skakar stackaren. Varför kan han inte lära sig att säga till var han är när detta händer, han måste ha suttit och tryckt längst bak i buskarna för han syntes inte till när jag var ute i trädgården och letade efter honom. Men så skönt att han inte hade lyckats ta sig ut på vift en gång till.

Till slut fick även jag i mig frukost och tom våra grannar la märke till att jag såg trött ut. Till på köpet så ska jag jobba inatt och sömnen innan nattens arbetspass kommer vara så gott som obefintlig men på något sätt ska det gå det med. När Mikael ska vila middag alldeles strax så ska Madelene in och leka med grannarna och fika lite så jag kan passa på att sova den stunden i alla fall. Och även om det inte blir många timmar så kommer den sömnen behövas inför natten. Tur vi har så snälla grannar! Tur att det ändå inte var en så farlig start på dagen, men när man är så trött som jag är så blir allt så mycket värre.


Madelene har gjort sig fin nu och ska strax in och fika med grannarna! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar