måndag 7 januari 2013

Tillbaka till vardagen

Ja nu är vi tillbaka i vardagen igen, Martin är tillbaka på jobbet efter två lediga veckor. Det har varit mysigt att ha honom här hemma med oss, synd bara att tiden gått alldeles för fort. Synd också att vi inte fått gjort något vettigt egentligen, vi började ju hans semester med att vara förkylda. Nästan halva ledigheten gick ju åt till att bli friska. Men vi hann bli friska innan det nya året var här i alla fall. Efter nyårsafton har vi varit sega och slöa. Ju närmare vardagen kom ju mer ångest kände jag över att vi inte gjort något eller fixat något med huset. Men vi behövde antagligen sega och slöa lite, och inte sjutton hjäper det att ha "söndagsångest" flera dagar. Det där måste jag jobba på.

Vardagen var här med besked idag. Madelene vakande orolig inatt och ville sova hos oss. Självklart fick honom det och sov gott resten av natten mellan mig och Martin. När Martin sen åkte till jobbet vaknade båda barnen till men båda somnade om, jippi tänkte jag som var trött och somnade om jag också. Precis efter att jag hör att Mikael vaknat vaknar Madelene gråtandes vid min sida och säger att hon kissat ner sig stackaren. Snabbt som ögat upp och hjälpa henne in i duschen och slita bort de blöta sängkläderna. Så typiskt bara att detta skulle hända i vår säng, vi har ju ingen plastad frotté. Men ingen större fara, duschar av Madelene och sen går vi in och hämtar Mikael så vi kan äta frukost allihopa. Kissfläcken på vår madrass tvättar jag med såpa och yes samtidigt som jag hoppas på det bästa. Är så glad bara att det inte hänt så många olyckor, sedan Madelene blev blöjfri i somras (på natten också) har det bara hänt olycka två gånger tidigare. Och det är ju värst för henne, hon ser så skamsen ut men jag försöker övertyga henne om att det är inte hela världen.

Resten av dagen har bestått av tvätt varvat med lek och bus. Lekrummet ser ut som ett bombnedslag nu när jag gick och la mig, orkade inte fixa massa ikväll. Utan jag passade på att sitta i soffan och bara koppla av en stund. Fick till och med suttit vid datorn en liten stund. Att hålla på med bilder är ju löjligt kul.
Ligger på plats i sängen nu och ska bara och efter det ska jag sova!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar