tisdag 23 april 2013

18-månaderskontroll

Igår ringde de lite käckt från BVC och frågades om jag kunde komma på 18-månaderskontroll med Mikael imorgon (idag). De hade missat skicka ut kallelse och nu var jag ledig idag så det var inga problem. Men det var väldigt kort varsel. Efter dagis var det egentligen bara hem och äta lite mellanmål innan vi skulle gå till BVC. Förklarade för Madelene att Mikael skulle vägas och mätas, så vi kunde se hur mycket han växt. Hon ville också väga och mäta sig på BVC sa hon för hon hade också växt mycket.

När vi kom innanför dörrarna blev hon jätteblyg och ångrade sig, hon ville inte alls mäta sig hon ville inte ens gå in i rummet där vi var. Eftersom vi inte fått kallelsen så hade jag ingen aning om att det var läkarundersökning också. Mikael tittade undrande på läkaren och ville inte alls att han skulle trycka honom på magen. Han ville inte alls visa var han hade näsan eller några andra kroppsdelar heller för den delen. Och även om han inte säger så mycket så förstår han vad som sägs, han förstår mer än vad man tror faktiskt. Tydligen så var det vaccination också idag och det var inte alls uppskattat. Och Madelene som redan står utanför dörren och smygtittar in blir ju inte mer lockad av att gå in när hon hör hur Mikael gallskriker. Men tårarna försvinner fort när han får glittriga fina ödlor utav sköterskan.

En liten stund senare har Madelene ändrat sig och vill komma in och mäta sig och se hur lång hon är, hon ville kolla om hon kunde åka upp o ner karuseller. Men riktigt så mycket hade hon inte växt. Vägde sig gjorde hon också och även hon fick en liten grej av sköterskan för att hon varit så duktig. Madelene är 3,5 år (29/4) och är 102 cm lång och väger 18 kg. Mikael är 1,5 år (26/4) och är 88,5 cm lång och vägde idag 11,8 kg. Förstår bara inte vart tiden tar vägen, känns som det var igår jag kom hem med en liten nyfödd liten pojke.

På vägen hem från BVC går Madelene glatt och tittar på ringen hon fick, nästan som en prinsessaring visar hon mig. Sen slår det henne att hon inte hade växt tillräckligt mycket för att åka de tuffa karusellerna och så säger hon -"när jag blir så här mycket större (visar i luften) då kan jag åka upp och ner så (visar med handen) men nu kan jag åka barnkarusellerna i stället. När det blir varmt och skönt ute o man inte behöver jacka och mössa" Hon är så underbar jag tror nog allt hon ser framemot att åka till Liseberg till sommaren, det gör i alla fall jag :-)

♥ Mina små troll 3,5 och 1,5 år gamla ♥

#087

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar