fredag 23 oktober 2009

Ljustillverkning

Igår kväll kom Emma hit med sina små bollar. Henrik tittade också inom en sväng, han skulle hämta datorn som Martin byggt till honom. Så vi fyra beställde pizza härifrån byn, och hade lite mys. Efter maten så tillverkade jag och Emma egna ljus, jag tycker om att pyssla och det var kul att pyssla tillsammans med någon. Att göra egna ljus är både enkelt och billigt, här hemma hos oss eldar vi ganska mycket ljus och alla stumpar och sånt som inte går att elda upp sparar jag och smälter ner igen. Det roliga är att man vet aldrig riktigt vilken färg ljusen kommer få förrän de har stelnat, det blir alltid en överraskning :) Våra ljus blev kanonbra och vi hade en trevlig kväll med massa "skitsnack", snack om allt och ingenting. Och Zigge o Budda var klart helt förtjusta över att ha sina flickor på besök!

Först börjar man med att smälta ljusmassan

Sen rör man ner lite gamla värmeljus

Dags för upphällning, man kan tex använda små söta krukor att ha ljuset i

Sen ska det stelna, och det ser ju ut som att det ska bli rosa ljus!
Emmas första egentillverkade ljus!

Kvällens ljussamling, kolla som färgen har förändrats

Såhär blev mina ljus, blev rosa och lila denna gången :)

2 kommentarer:

  1. Som ni kan. Här e man inte så hemmafix jag köper nytt hehe... Men nog hade d säkert vatt kul om man va några st o pyssla o fixa ihop...

    SvaraRadera
  2. jag ser ut som värsta proffset ju! haha tack för en super najs kväll vi gör de igen snart tycka jag!!

    stor kram

    SvaraRadera